FL Studio 11 Recenzja, Test Video + BONUS

FL, Studio, 11, Fruity, Loops, Studio, Fruity Loops, filmik, wideo, sample, do pobraniaTestuję jeden z najpopularniejszych DAW na rynku muzycznym, czyli FL Studio 11
Co Image-Line pokazało w najnowszym Fruity Loops Studio? Zobacz w teście wideo, bo oficjalnie ruszył kanał na Youtube!

Do tego kilka informacji, wyjaśnień i BONUS do Pobrania Za Darmo!



KILKA SŁÓW WYJAŚNIENIA


Zanim przejdziemy do  głównej tematyki, chciałbym jeszcze wspomnieć o tym, że na blogu minęła magiczna granica 100 postów i... nie wiedziałem co dalej. Tak po prostu dostałem pewnej blokady twórczej.

Wynikło to z tego, że chciałem wprowadzić bloga na wyższy level, czyli uruchomić kanał na Youtube, ale zabrakło mi odpowiedniego zaplecza technicznego i pokonało mnie moje ego, bo chciałem żeby wszystko było mega perfekcyjnie. Doszedłem jednak do wniosku, że lepsze okazało się wrogiem dobrego i w międzyczasie na blogu zapanowała cisza.

Postanowiłem więc schować swoje ambicje do kieszeni i po prostu znowu zacząć działać. Efekty nadal mnie nie zadowalają (nawet bardzo, bardzo nie zadowalają), ale co począć, jak się nie ma co się lubi to się lubi co wychodzi.

Oczywiście nie zamierzam spocząć na laurach i dalej będę drążył temat.


Co do tytułowego mini bonusa to więcej szczegółów znajdziesz na końcu posta.

DO SEDNA


Zauważyłem, że często w Waszych pytaniach przetacza się temat produkcji i związanych z nią zagadnień, dlatego postanowiłem trochę sobie odświeżyć temat produkcji i przetestować najnowszy wypust firmy Image-Line. 
W dziedzinie produkcji nie mam może zbyt lotnych osiągnięć, bo  z natłoku obowiązków i pracy odeszło to na dalszy plan, ale swego czasu dużo siedziałem przy wersji FL 9 i małe co nieco umiem wyklepać. 

Jeśli dobrze pójdzie to tematyka produkcji będzie pojawiała się częściej na blogu. Wiem, że główna tematyka to sprzęt DJ, porady itd, ale pomimo wszystko myślę, że warto znać choćby podstawy tworzenia muzyki, a nawet próbować swoich sił w tej dziedzinie.

Wprawdzie nadrabiamy zaległości, ale nie będę się skupiał na skoku FL 9-10-11, tylko od razu przejdę do sedna i kluczowych spraw w najnowszej części oraz ogólnych wrażeń. Zwyczajnie nie chce nikogo zanudzać.


FL STUDIO 11 I NOWE WTYCZKI



Oto kilka nowych wtyczek, które pojawiły się w wersji 11:

Syntezator perkusyjny BassDrum
  • BassDrum - bardzo dobry hybrydowy syntezator perkusyjny podobny koncepcyjnie do Fruity Kick, jednak o wiele bardziej rozbudowany i według mnie dający lepsze brzmienia. BassDrum bazuje technice na sample layering (nakładanie wielu dźwięków na siebie) i od technicznej strony można powiedzieć, że pozwala na wręcz nieograniczone modelowanie dźwięków perkusyjnych. Dzięki 14 pokrętłom i 7 kontrolkami sterującymi parametrami brzmieniem można stworzyć zarówno soczyste kick'i jak i pełne basu bębny, a po dłuższym obcowaniu z tym syntezatorem można wycisnąć z niego pełen setup perkusyjny i o wiele, wiele więcej bardzo nietypowych syntetycznych dźwięków, które mogą również posłużyć jako próbki fx. Stosunkowo prosty w obsłudze, a jeśli ktoś jest początkujący to do wyboru jest sporo presetów.

    GMS (Grove Machine Synth)
  • GMS (Groove Machine Synth) - hybrydowy syntezator typu Multi-timbral z wbudowanym kanałem FX zaczerpniętym Groove Machine. Jak dla mnie to wtyczka do prostych, podstawowych brzmień. Interfejs mógłby być bardziej intuicyjny, presetów niewiele, możliwości nie powalają, ale daje rade. Propozycja raczej dla użytkowników średnio zaawansowanych.



  • Effector -  spodziewałem się czegoś w stylu bardzo rozbudowanego GrossBeat, ale w rzeczywistości jest to prosty efektor (niespodzianka!) dynamiczny i to raczej dla użytkowników performująych live.  Pierwsze wrażenie to skopiowanie patentu z efektorów Korg Kaoss, ale tutaj mamy 12 efektów: Distortion, Lo-Fi bit reduction, Flanging, Phasing, Filter (low/high pass), Delay, Reverb, Stereo panning & binaural effect, Gating, Granulizer,  Vocal formant i Ring modulation. Jeśli chodzi o standardową produkcję to nie widzę większego zastosowania dla tej wtyczki.


Opróćz tego pojawiły się jeszcze wtyczki dla bardzo zaawansowanych użytkowników: PatcherVFX Key Mapper i VFX Color Mapper. Przyznaję się bez bicia, że ich nie sprawdzałem, bo to już wysoki level, który dla mnie (i przypuszczam, że generalnie również dla każdego przeciętnego użytkownika) nie jest zbytnio potrzebny.





SZAŁU NIE MA

Zauważyłem, że pojawiło się kilka poprawek nie tylko kosmetycznych, ale i technicznych. Fajnym patentem jest wyświetlanie tylko używanej w tym momencie przez nas wtyczki, nie tylko zapobiega to zagruzowaniu ekranu interfejsami każdej użytej wtyczki jak miało to miejsce w starszych częściach, ale i przekłada się na wydajność naszego komputera.

Spodziewałem się kolejnych rewolucji w stylu a'la GrossBeat, Slicex czy Soundgoodizer, ale wygląda na to, że chwilowo twórcy bardziej skupili swoje główne siły na przeniesieniu FL na platformy mobilne.

Dla każdego niewtajemniczonego muszę podkreślić jeden fakt dotyczący FL Studio:
FL ma dożywotnie update'ty, czyli nie musisz kupować każdej nowej odsłony programu. FL kupiony raz jest potem bezpłatnie aktualizowany do najnowszej wersji bez konieczności ponoszenia kolejnych opłat.

Jeśli pragniesz posiąść wiedzę na temat produkcji w FL Studio od podstaw to polecam Ci zainwestować w ten poradnik: KOMPLETNY KURS FRUITY LOOPS. Nie jest darmowy, ale te zainwestowane kilkadziesiąt złotych zaoszczędzi Ci mnóstwa godzin mozolnej pracy i nauki samemu.

Cena FL Studio 11: 99.00 USD / 73.88 EUR (ok. 306.60 PLN) (program w podstawowej wersji)

Pobierz za darmo: FL Studio 11 Demo
Zobacz również: Programy Do Tworzenia Muzyki

Przepraszam za jakość video, filmik tego typu składałem pierwszy raz i na tym co było dostępne za darmo (Pinnacle VideoSpin). Jeśli macie jakieś patenty na takie sprawy dajcie znać, chętnie się poprawię.